text = """Python je oblíbený programovací jazyk"""
count_of_char = 0
for char in text:
if char == "p":
count_of_char = count_of_char + 1
print(f"Písmeno p je v textu {count_of_char}x")
text = """Python je oblíbený programovací jazyk"""
text = text.lower()
count_of_char = 0
for char in text:
if char == "p":
count_of_char += 1
print(f"Písmeno p je v textu {count_of_char}x")
text = """Python je oblíbený programovací jazyk"""
text = text.lower()
count_of_char = text.count("p")
print(f"Písmeno p je v textu {count_of_char}x")
def tah_hrace(pole):
pozice = int(input('Zadej cislo policka (0-19):'))
if pozice < 0:
print('Policko nemuze byt mensi nez 0. Zadej znovu cislo policka (0-19):')
return tah_hrace(pole)
elif pozice > 19:
print('Policko nemuze byt vetsi nez 19. Zadej znovu cislo policka (0-19):')
return tah_hrace(pole)
else:
if '-' not in pole[pozice]:
print('Tohle policko uz je obsazene! Zadej znovu cislo policka (0-19):')
return tah_hrace(pole)
else:
return tah(pole, pozice, 'o')
4x strip().lower()
def ano_nebo_ne(otazka):
"Vrátí True nebo False, podle odpovědi uživatele"
while True:
odpoved = input(otazka)
if odpoved.strip().lower() == 'ano' or odpoved.strip().lower() == 'a':
return True
elif odpoved.strip().lower() == 'ne' or odpoved.strip().lower() == 'n':
return False
else:
print('Nerozumím! Odpověz "ano" nebo "ne".')
if ano_nebo_ne('Chceš si zahrát hru? '):
print('OK! Ale napřed si ji musíš naprogramovat.')
else:
print('Škoda.')
def ano_nebo_ne(otazka):
"Vrátí True nebo False, podle odpovědi uživatele"
while True:
odpoved = input(otazka).lower().strip()
if odpoved == 'ano' or odpoved == "a":
return True
elif odpoved == 'ne' or odpoved == "n":
return False
else:
print('Nerozumím! Odpověz "ano" nebo "ne".')
vyhodnot()
def vyhodnot(hraci_pole):
if hraci_pole.count("xxx"):
return "x"
elif hraci_pole.count("ooo"):
return "o"
elif hraci_pole.count("-") == 0:
return "!"
else:
return "-"
def vyhodnot(pole):
if 'xxx' in pole:
return 'x'
elif 'ooo' in pole:
return 'o'
elif '-' not in pole:
return '!'
else:
return '-'
bool()
bool(0)
bool(1)
bool(5)
bool(-1)
bool("")
bool("abc")
from random import randrange
def vyhodnot(pole):
"Vyhodnotí stav pole."
if 'xxx' in pole:
return("x")
elif 'ooo' in pole:
return("o")
elif '-' not in pole:
return("!")
else:
return '-'
def tah(pole, pozice, symbol):
"Vrátí herní pole s daným symbolem umístěným na danou pozici."
return pole[:pozice] + symbol + pole[pozice + 1:]
def tah_hrace(herni_pole):
"Ptá se hráče na kterou pozici chce hrát a vrací herní pole se zaznamenaným tahem"
while True:
cislo_pozice = int(input("Na kterou pozici chceš hrát? "))
if cislo_pozice >= 0 and cislo_pozice < len(herni_pole) and herni_pole[cislo_pozice] == "-":
return tah(herni_pole, cislo_pozice, "x")
else:
print("Špatná pozice, zkus to znovu. ")
def tah_pocitace(herni_pole):
"Vrátí herní pole se zaznamenaným tahem počítače. "
while True:
cislo_pozice = randrange(len(herni_pole))
if herni_pole[cislo_pozice] == "-":
return tah(herni_pole, cislo_pozice, "o")
def piskvorky():
"Vygeneruje prázdné pole a střídá tah hráče a počítače. "
pole = "-" * 20
while True:
print(pole)
pole = tah_hrace(pole)
print(pole)
if vyhodnot(pole) != '-':
break
pole = tah_pocitace(pole)
if vyhodnot(pole) != '-':
break
print(pole)
if vyhodnot(pole) == '!':
print('Remíza!')
elif vyhodnot(pole) == 'x':
print('Vyhrála jsi!')
elif vyhodnot(pole) == 'o':
print('Vyhrál počítač!')
piskvorky()
Nejdříve chyby v syntaxi, na které si Python stěžuje ihned po přečtení programu.
def piskvorky1d(symbol):
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?)
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-'
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
def piskvorky1d(symbol):
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-'
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
def piskvorky1d(symbol):
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-':
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
def piskvorky1d(symbol):
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-':
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
Pro řešení těch dalších už musíme kód v naší funkci spustit, jinak se o jeho chování nic nedozvíme.
def piskvorky1d(symbol):
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-':
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
piskvorky1d()
def piskvorky1d():
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-':
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
piskvorky1d()
def piskvorky1d():
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek = '-'
while vysledek =='-':
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek = vyhodnot(pole)
print(vysledek)
piskvorky1d()
Ano
, ANO
, ano
, A
atp.