Tahle sekce bohužel nejde jednoduše projít z domu.
Využíváme speciální vybavení, které je potřeba nejdřív sehnat. Máš-li možnost se dostat na sraz, nebo aspoň kontaktovat organizátory, doporučujeme shánět spíš tímto způsobem. Případně jde daný hardware objednat přes Internet, typicky z čínských e-shopů.
Dnes budeme programovat malé zařízení – tak malé, že se ho pohodlně schováš v ruce. Konkrétně budeme používat „chytrou destičku”, modul zvaný NodeMCU Devkit, která by měla ležet před tebou.
Na workshopech zapojená v nepájivém poli -- barevném kusu plastu. Při manipulaci se snaž dotýkat jen toho plastu.
Když si NodeMCU koupíš, bude v obalu. Než ji vyndáš z obalu, měl/a by ses vybít: dotkni se něčeho kovového co je spojeno se zemí, třeba radiátoru nebo kovové části schránky nějakého spotřebiče, který je zapojený do zásuvky. Tím se zbavíš statické elektřiny, která by mohla malinké zařízení poškodit. Pak přístroj vyndej z obalu. Snaž se ho držet za hrany a příliš se nedotýkat elektroniky a kovových částí.
Obal je někdy vodivý a nesmí přijít do styku se zapojenou destičkou, protože by mohl zkratovat její vývody a tím ji zničit. Proto obal raději hned schovej a používej ho jen k transportu destičky.
Vlastní destičku budeš muset před použitím naflashovat.
Teď, když destičku držíš v ruce, si pojďme projít její základní součásti.
Nejdůležitější část vývojové desky je v oplechované krabičce s logem "Wi-Fi" a "FCC": mikroprocesor ESP8266. To je „mozek” celého zařízení, který – když je správně naprogramován – umí provádět pythonní příkazy a programy. Procesor sedí na malé destičce, na které je ještě anténa, kterou přístroj může komunikovat s okolím.
Tahle malá destička se dá použít i samostatně; všechno ostatní, co kolem ní zabírá tolik místa, nám jen ulehčí hraní a umožní se zařízením jednoduše komunikovat a krmit ho elektřinou.
Komunikace a „krmení” se děje přes mikro-USB konektor, do kterého zapojíš kabel ze svého počítače. Když je modul naprogramovaný, stačí ho místo do počítače zapojit do nabíječky či externího zdroje (powerbanky) a bude fungovat samostatně.
Kolem USB konektoru jsou dvě tlačítka:
RST
, kterým se destička restartuje
(skoro jako kdybys ho odpojila a zase zapojila, což
se hodí, když něco uděláš špatně a modul „zamrzne”),
a FLASH
, o kterém si povíme později.
Po stranách modulu jsou dvě řady „nožiček”, na které se dá napojit celá řada nejrůznějších hraček. Nepoužíváš-li nepájivé pole, zkontroluj si, jestli jsou všechny nožičky rovné. Kdyby byla některá ohnutá, tak ji opatrně narovnej nebo si vezmi jinou destičku.