Programátorská práce nespočívá jen v tom, program napsat. Důležité je si i ověřit, že opravdu funguje, a případně ho pak opravit. Tomu ověřování že program funguje se říká testování (angl. testing).
Zatím jsi asi svoje programy testoval/a tak, že jsi je zkusil/a spustit, něco zadal/a a podíval/a se, jestli jsou výsledky v pořádku. U větších programů, které budou mít více a více možností, ale bude těžší a těžší takhle zkontrolovat, jestli všechny ty možnosti fungují, jak mají.
Proto programátoři často nezkouší programy „ručně“. Píšou jiné programy, které jejich výtvory testují za ně.
Automatické testy jsou funkce, které zkontrolují, že program funguje správně. Spuštěním testů můžeš kdykoli ověřit, že kód funguje. Když v otestovaném kódu v budoucnu uděláš nějakou změnu, testy ověří, že jsi nerozbil/a nic co dříve fungovalo.
Zatím jsme v kurzu pracovali s tím, co se instaluje
se samotným Pythonem – s moduly jako math
a turtle
.
Kromě takových modulů ale existuje ale velká spousta
dalších knihoven, které nejsou přímo v Pythonu, ale dají se doinstalovat
a používat.
Na testy je v samotném Pythonu zabudovaná knihovna unittest
.
Ta je ale celkem složitá na použití, proto ji my používat nebudeme.
Nainstalujeme si knihovnu pytest
, která se používá
mnohem jednodušeji a je velice populární.
Knihovny se instalují do aktivního virtuálního prostředí.
Jak se dělá a spouští virtuální prostředí
ses naučil/a při instalaci Pythonu,
ale teprve teď to začíná být opravdu důležité.
Ujisti se, že máš virtuální prostředí aktivované – na začátku příkazové řádky
máš (venv)
.
Potom zadej následující příkaz.
(Je to příkaz příkazové řádky, podobně jako
cd
nebo mkdir
; nezadávej ho do Pythonu.)
Opisuj opatrně!
Příkaz níže instaluje software z internetu.
Nahrát takovou knihovnu na internet může kdokoli – hodný nebo zlý,
chytrý nebo hloupý.
Za knihovnu pytest
autoři tohoto kurzu ručí.
Jiné knihovny ale můžou dělat neplechu nebo být dokonce „zavirované“;
už při instalaci můžou něco pokazit.
Dej si proto pozor a ve jménu pytest
neudělej překlep!
Nainstaluješ-li přesto omylem něco cos nechtěl/a, dej co nejdřív vědět zkušenějšímu programátorovi, aby zkontroloval jaký to mohlo mít efekt.
(venv)$ python -m pip install pytest
Co ten příkaz znamená?
python -m pip
zavolá Python s tím, že má pustit modul
pip
. Tento modul umí instalovat nebo
odinstalovávat knihovny.
(Jestli si pamatuješ vytváření virtuálního prostředí, použil/a jsi tam
příkaz python -m venv
– modul venv
umí vytvářet virtuální prostředí.)
No a slova install pytest
říkají Pipu, že má nainstalovat pytest
.
Nápověda k použití Pipu se dá vypsat pomocí příkazu
python -m pip --help
.
Pro Windows
Jsi-li na Windows, od této lekce začne být důležité
spouštět pythonní programy pomocí python program.py
, ne jen
program.py
.
Ačkoli se v těchto materiálech všude používá python
na začátku, zatím
mohlo všechno fungovat i bez toho.
Program se ale bez příkazu python
může spustit v jiném Pythonu,
než v tom z virtuálního prostředí – a tam pytest
nebude k dispozici.
Nejdříve si testování ukážeme na jednoduchém příkladu.
Tady je funkce secti
, která umí sečíst
dvě čísla, a další funkce, která testuje jestli se
secti
pro určité hodnoty chová správně.
Kód si opiš do souboru test_secteni.py
v novém prázdném adresáři.
Jméno je důležité: pytest
ve výchozím nastavení předpokládá,
že jména jak souborů s testy tak samotných testovacích funkcí začínají na
test_
.
def secti(a, b):
"""Vrátí součet dvou čísel"""
return a + b
def test_secti():
"""Otestuje funkci secti"""
assert secti(1, 2) == 3
Co se v té testovací funkci děje?
Příkaz assert
vyhodnotí výraz za ním a pokud výsledek není pravdivý,
vyvolá výjimku, která způsobí, že test selže.
Můžeš si představit, že assert a == b
dělá následující:
if not (a == b):
raise AssertionError('Test selhal!')
Zatím assert
nepoužívej jinde než v testovacích funkcích.
V „normálním” kódu se assert
může chovat trochu jinak než výše,
ale do toho teď nebudeme zabředávat.
Testy se spouští zadáním příkazu
python -m pytest -v
následovaným názvem souboru s testy.
Tedy v překladu: Pythone, pusť
modul pytest,
v „ukecaném” režimu (angl. verbose) a se zadaným souborem.
$ python -m pytest -v test_secteni.py
============================= test session starts ==============================
platform linux -- Python 3.7.1, pytest-3.6.4, py-1.5.4, pluggy-0.6.0 -- venv/bin/python
cachedir: .pytest_cache
rootdir: naucse, inifile:
collecting ... collected 1 item
test_secteni.py::test_secti PASSED [100%]
=========================== 1 passed in 0.00 seconds ===========================
Tento příkaz projde zadaný soubor, zavolá v něm všechny funkce,
jejichž jméno začíná na test_
, a ověří, že nevyvolají žádnou
výjimku – typicky výjimku z příkazu assert
.
Pokud výjimka nastane, dá to pytest
velice červeně
najevo a přidá několik informací, které můžou
usnadnit nalezení a opravu chyby.
Argument s názvem souboru můžeš vynechat: python -m pytest -v
.
V takovém případě pytest
projde aktuální adresář a spustí testy
ze všech souborů, jejichž jméno začíná na test_
. Místo souboru
lze též uvést adresář: pytest
vyhledá testy v něm.
Zkus si změnit funkci secti
(nebo její test) a podívat se,
jak to vypadá když test „neprojde“.
Testy se většinou nepíšou přímo ke kódu, ale do souboru vedle. Je to tak přehlednější a taky to pak zjednodušuje distribuci – předání kódu někomu, kdo ho chce jen spustit a testy nepotřebuje.
Rozděl soubor s testem sečítání: funkci secti
přesuň do modulu secteni.py
,
a v test_secteni.py
nech jenom test.
Do test_secteni.py
pak na začátek přidej from secteni import secti
,
aby byla funkce testu k dispozici.
Test by měl opět projít.
Automatické testy musí projít „bez dozoru“. V praxi se často automaticky spouští, případné chyby se automaticky oznamují (např. e-mailem) a fungující kód se automaticky začne používat dál (nebo se rovnou vydá zákazníkům).
Co to znamená pro nás?
Funkce input
v testech nefunguje. Nemá koho by se zeptala; „za klávesnicí“
nemusí nikdo sedět.
To může někdy „ztěžovat práci“. Ukážeme si to na složitějším projektu: na 1D piškvorkách.
Nemáš-li hotové 1D piškvorky, následující sekce budou jen teorietické. Učíš-li se z domu, dodělej si Piškvorky než budeš pokračovat dál! Zadání najdeš (prozatím) v projektech pro PyLadies na straně 2.
Kód pro 1D Piškvorky může rámcově vypadat zhruba takto:
import random # (příp. import jiných věci, které budou potřeba)
def tah(pole, cislo_policka, symbol):
"""Vrátí pole s daným symbolem umístěným na danou pozici"""
...
def tah_hrace(pole):
"""Zeptá se hráče kam chce hrát a vrátí pole se zaznamenaným tahem"""
...
input('Kam chceš hrát? ')
...
def piskvorky1d():
"""Spustí hru
Vytvoří hrací pole a střídavě volá tah_hrace a tah_pocitace
dokud někdo nevyhraje"""
while ...:
...
tah_hrace(...)
...
# Puštění hry!
piskvorky1d()
Když tenhle modul naimportuješ, Python v něm postupně, odshora dolů, provede všechny příkazy.
První příkaz, import
, jen zpřístupní nějaké proměnné a funkce;
je-li importovaný modul správně napsaný, nemá vedlejší účinek.
Definice funkcí (příkazy def
a všechno v nich) podobně jen definují funkce.
Ale zavoláním funkce piskvorky1d
se spustí hra:
funkce piskvorky1d
zavolá funkci tah_hrace()
a ta zavolá input()
.
Importuješ-li tenhle modul z testů, input
selže a import se nepovede.
A kdybys modul importoval/a odjinud – například bys chtěl/a funkci
tah
použít v nějaké jiné hře – uživatel si bude muset v rámci importu
zahrát Piškvorky!
Volání funkce piskvorky1d
je vedlejší efekt, a je potřeba ho odstranit.
No jo, ale po takovém odstranění
už nejde jednoduše spustit hra! Co s tím?
Můžeš na to vytvořit nový modul.
Pojmenuj ho hra.py
a dej do něj jenom to odstraněné volání:
import piskvorky
piskvorky.piskvorky1d()
Nebo lepší varianta if __main__ == '__name__'
statement
na konci souboru piskvorky.py
.
if __main__ == '__name__':
piskvorky1d()
Tenhle modul nebudeš moci testovat (protože nepřímo volá funkci input
),
ale můžeš ho spustit, když si budeš chtít zahrát.
Protože k němu nemáš napsané testy, nepoznáš
z nich, když se takový spouštěcí modul rozbije.
Měl by být proto nejjednodušší – jeden import a jedno volání.
Původní modul teď můžeš importovat bez obav – ať už z testů nebo z jiných modulů. Test může vypadat třeba takhle:
import piskvorky
def test_tah_na_prazdne_pole():
pole = piskvorky.tah_pocitace('--------------------')
assert len(pole) == 20
assert pole.count('x') == 1
assert pole.count('-') == 19
Testům, které kontrolují že se program za správných podmínek chová správně, se říká pozitivní testy. Můžeš ale testovat i reakci programu na špatné nebo neočekávané podmínky.
Testy, které kontrolují reakci na „špatný“ vstup,
se jmenují negativní testy.
Můžou kontrolovat nějaký negativní výsledek (např.
že volání jako cislo_je_sude(7)
vrátí False
),
a nebo to, že nastane „rozumná“ výjimka.
Například funkce tah_pocitace
by měla způsobit
chybu (třeba ValueError
), když je herní pole už plné.
Vyvolat výjimku je mnohem lepší než alternativy, např. kdyby takové volání „tiše“ – bez oznámení – zablokovalo celý program. Když kód pak použiješ ve větším programu, můžeš si být jistá, že při špatném volání dostaneš srozumitelnou chybu – tedy takovou, která se co nejsnadněji opravuje.
Na otestování výjimky použij příkaz with
a funkci raises
naimportovanou
z modulu pytest
.
Jak příkaz with
přesně funguje, se dozvíme později;
teď stačí říct, že ověří, že odsazený blok kódu
pod ním vyvolá danou výjimku:
import pytest
import piskvorky
def test_tah_chyba():
with pytest.raises(ValueError):
piskvorky.tah_pocitace('oxoxoxoxoxoxoxoxoxox')