Automatické testy musí projít „bez dozoru“. V praxi se často automaticky spouští, případné chyby se automaticky oznamují (např. e-mailem) a fungující otestovaný kód se automaticky začne používat dál (nebo se rovnou vydá zákazníkům).
Co to znamená pro nás?
Funkce input
v testech nefunguje. Nemá koho by se zeptala; „za klávesnicí“
nemusí nikdo sedět.
To může někdy „ztěžovat práci“. Ukážeme si to na složitějším projektu: na Kámen-Nůžky-Papír.
Kód pro Kámen-Nůžky-Papír může, velice zjednodušeně, vypadat zhruba takto:
import random # (příp. import jiných věcí, které budou potřeba)
tah_pocitace = 'kámen'
tah_hrace = input('Co chceš hrát (kámen, nůžky, papír)? ')
# (tady reálně bude spousta zanořených ifů)
if tah_hrace == 'papír':
print('Vyhrál/a jsi!')
else:
print('Nevyhrál/a jsi...')
Když tenhle modul naimportuješ, Python v něm postupně, odshora dolů, provede všechny příkazy.
První příkaz, import
, jen zpřístupní nějaké proměnné a funkce;
je-li importovaný modul správně napsaný, nemá vedlejší účinek.
Definice funkcí (příkazy def
a všechno v nich) podobně jen definují funkce.
Ale zavoláním funkce input
se spustí interakce: program potřebuje vstup
od uživatele.
Importuješ-li tenhle modul z testů, input
selže a import se nepovede.
A kdybys modul importoval/a odjinud – například bys chtěl/a tuhle funkčnost použít v nějaké jiné hře – uživatel si bude muset v rámci importu zahrát Kámen-Nůžky-Papír!
Volání funkce input
je vedlejší efekt.
Je potřeba ho odstranit.
Importovatelné moduly by měly pouze dát k dispozici nějaké funkce nebo hodnoty.
Dej tedy hru do funkce:
# knp.py -- importovatelný modul
import random # (příp. import jiných věci, které budou potřeba)
def hrej_hru():
tah_pocitace = 'kámen'
tah_hrace = input('Co chceš hrát (kámen, nůžky, papír)? ')
# (tady reálně bude spousta zanořených ifů)
if tah_hrace == 'papír':
print('Vyhrál/a jsi!')
else:
print('Nevyhrál/a jsi...')
No jo, ale po takovém odstranění už nejde jednoduše spustit hra! Co s tím?
Můžeš na to vytvořit nový modul, ve kterém bude jenom volání funkce:
# hra.py -- spouštěcí modul
import knp
knp.hrej_hru()
Tenhle modul nebudeš moci testovat (protože nepřímo volá funkci input
),
ale můžeš ho spustit, když si budeš chtít zahrát.
Protože k němu nemáš napsané testy, nepoznáš
z nich, když se takový spouštěcí modul rozbije.
Spouštěcí modul by proto měl být co nejjednodušší – jeden import a jedno volání.
Původní modul teď můžeš importovat bez obav – ať už z testů nebo z jiných
modulů.
Pořád se ale, kvůli funkcím input
a print
, špatně testuje.
Aby se testoval líp, můžeš kousek funkčnosti dát do jiné funkce:
# knp.py -- importovatelný modul
import random # (příp. import jiných věci, které budou potřeba)
def vyhodnot(tah_pocitace, tah_hrace):
# (tady reálně bude spousta zanořených ifů)
if tah_hrace == 'papír':
return 'Vyhrál/a jsi!'
else:
return 'Nevyhrál/a jsi...'
def hrej_hru():
tah_pocitace = 'kámen'
tah_hrace = input('Kam chceš hrát?')
vysledek = vyhodnot(tah_pocitace, tah_hrace)
print(vysledek)
A vida! Funkce vyhodnot
teď neobsahuje ani print
ani input
.
Půjde tedy docela jednoduše otestovat:
# test_knp.py -- testy
import knp
def test_vyhry():
assert vyhodnot('kámen', 'papír') == 'Vyhrál/a jsi!'
assert vyhodnot('papír', 'nůžky') == 'Vyhrál/a jsi!'
assert vyhodnot('nůžky', 'kámen') == 'Vyhrál/a jsi!'
Funkce hrej_hru
ovšem tak dobře otestovat nejde.
Musíš ji testovat ručně.
Protože ale hlavní část programu (vyhodnot
) jde pokrýt automatickými testy,
ruční testování nemusí být tak důkladné.
Test test_vyhry
, ukázaný výše, není úplný.
Splnila by ho i funkce jako:
def vyhodnot(tah_pocitace, tah_hrace):
return 'Vyhrál/a jsi!'
Kromě „pozitivních“ výsledků je potřeba kontrolovat i ty „negativní“: ať už očekávaný negativní výsledek (jako prohru nebo remízu) nebo reakci programu na špatné nebo neočekávané podmínky.
Co třeba má dělat volání vyhodnot(8, 'kukačka')
?
Testy, které kontrolují reakci na „špatný“ vstup, se jmenují negativní testy. Často kontrolují to, že nastane „rozumná“ výjimka.
Na otestování výjimky použij příkaz with
a funkci raises
naimportovanou
z modulu pytest
.
Jak příkaz with
přesně funguje, se dozvíš později;
teď stačí říct, že ověří, že odsazený blok kódu
pod ním vyvolá danou výjimku:
def test_spatneho_tahu():
"""🤘 vs. 🖖 není správný vstup"""
with pytest.raises(ValueError):
vyhodnot('metal', 'spock')