text = """Python je oblíbený programovací jazyk"""
count_of_char = 0
for char in text:
if char == "p":
count_of_char = count_of_char + 1
print(f"Písmeno p je v textu {count_of_char}x")
text = """Python je oblíbený programovací jazyk"""
text = text.lower()
count_of_char = 0
for char in text:
if char == "p":
count_of_char += 1
print(f"Písmeno p je v textu {count_of_char}x")
text = """Python je oblíbený programovací jazyk"""
pismeno = "p"
count_of_char = text.lower().count(pismeno)
print(f"Písmeno p je v textu {count_of_char}x")
sentence = """Python je oblíbený programovací jazyk"""
letter = "p"
def count_of_char(text, char):
"""
The function returns count of char in the text.
"""
return text.lower().count(pismeno)
result = count_of_char(sentence, letter)
print(f"Písmeno p je v textu {result}x")
4x strip().lower()
def ano_nebo_ne(otazka):
"Vrátí True nebo False, podle odpovědi uživatele"
while True:
odpoved = input(otazka)
if odpoved.strip().lower() == 'ano' or odpoved.strip().lower() == 'a':
return True
elif odpoved.strip().lower() == 'ne' or odpoved.strip().lower() == 'n':
return False
else:
print('Nerozumím! Odpověz "ano" nebo "ne".')
if ano_nebo_ne('Chceš si zahrát hru? '):
print('OK! Ale napřed si ji musíš naprogramovat.')
else:
print('Škoda.')
def ano_nebo_ne(otazka):
"Vrátí True nebo False, podle odpovědi uživatele"
while True:
odpoved = input(otazka).lower().strip()
if odpoved == 'ano' or odpoved == "a":
return True
elif odpoved == 'ne' or odpoved == "n":
return False
else:
print('Nerozumím! Odpověz "ano" nebo "ne".')
from random import randrange
def vyhodnot(pole):
"""Vyhodnotí stav pole."""
if 'xxx' in pole:
return "x"
elif 'ooo' in pole:
return "o"
elif '-' not in pole:
return "!"
else:
return '-'
def tah(pole, pozice, symbol):
"""Vrátí herní pole s daným symbolem
umístěným na danou pozici."""
return pole[:pozice] + symbol + pole[pozice + 1:]
def tah_hrace(pole):
"""Ptá se hráče na kterou pozici chce hrát a vrací
herní pole se zaznamenaným tahem"""
while True:
pozice = int(input("Na kterou pozici chceš hrát? "))
if pozice >= 0 and pozice < len(pole) and pole[pozice] == "-":
return tah(pole, pozice, "x")
else:
print("Špatná pozice, zkus to znovu. ")
def tah_pocitace(pole):
"Vrátí herní pole se zaznamenaným tahem počítače. "
while True:
pozice = randrange(len(pole))
if pole[pozice] == "-":
return tah(pole, pozice, "o")
def piskvorky():
"Vygeneruje prázdné pole a střídá tah hráče a počítače. "
pole = "-" * 20
while True:
print(pole)
pole = tah_hrace(pole)
print(pole)
if vyhodnot(pole) != '-':
break
pole = tah_pocitace(pole)
if vyhodnot(pole) != '-':
break
print(pole)
if vyhodnot(pole) == '!':
print('Remíza!')
elif vyhodnot(pole) == 'x':
print('Vyhrála jsi!')
elif vyhodnot(pole) == 'o':
print('Vyhrál počítač!')
piskvorky()
Nejdříve chyby v syntaxi, na které si Python stěžuje ihned po přečtení programu.
def piskvorky1d(symbol):
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?)
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-'
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
def piskvorky1d(symbol):
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-'
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
def piskvorky1d(symbol):
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-':
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
def piskvorky1d(symbol):
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-':
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
Pro řešení těch dalších už musíme kód v naší funkci spustit, jinak se o jeho chování nic nedozvíme.
def piskvorky1d(symbol):
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-':
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
piskvorky1d()
def piskvorky1d():
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek == '-'
while vysledek =='-':
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek == vyhodnot(pole)
print(vysledek)
piskvorky1d()
def piskvorky1d():
symbol_hrac = input('Chces o nebo x?')
pole= '-' * 20
print(pole)
vysledek = '-'
while vysledek =='-':
tah_hrace(pole,symbol_hrac)
print(pole)
if symbol_hrac == 'o':
symbol_pocitac == 'x'
else:
symbol_pocitac == 'o'
tah_pocitace(pole,symbol_pocitac)
print(pole)
vysledek = vyhodnot(pole)
print(vysledek)
piskvorky1d()