Ne všechno se dá použít jako jméno proměnné. Fungují pro proměnné následující jména? Pokud ne, proč asi?
ANO: x, tlacitko4, krůta, kratsiStrana, POCET_BODU, _ (podtržítko), π (pí), _cache, __name__
NE: 34, 3e4, $i, druha-odmocnina, readme.txt, True, while
34 = 'ahoj' # proměnná nemůže být číslo, proměnná nemůže začínat číslem
3e4
$i = 'ahoj' # proměnná nemůže začínat speciálním znakem
druha-odmocnina = 'ahoj' # proměnná nemůže obsahovat pomlčku (pro Python má speciální význam)
readme.txt = 'ahoj' # proměnná nemůžem obsahovat tečku (pro Python má speciální význam)
True = 'ahoj' # nelze jako proměnnou použít tzv. vyhrazené slovo (reserved word, keyword)
Další vyhrazená slova zde: https://docs.python.org/3/reference/lexical_analysis.html?highlight=reserved#keywords
'abc' > 'Abc'
'abc' < 'ábč'
PROČ?
Existuje něco jménem ASCII tabulka, která každému znaku přiřazuje číselnou hodnotu. V Pythonu tohle číslo lze získat pomocí funkce ord, např. ord("a"). Protože velké A má číselnou hodnotu 65 a malé "a" má 97, platí, že "A" < "a".
print('a:', ord('a'), ' A:', ord('A'), ' á:', ord('á'))
Je možné toto zjednodušit?
tah_cloveka = 'kámen'
tah_pocitace = 'papír'
if tah_cloveka == 'kámen' and tah_pocitace == 'kámen'or tah_cloveka == 'nůžky' and tah_pocitace == 'nůžky' or tah_cloveka == 'papír' and tah_pocitace == 'papír':
print('Plichta.')
elif tah_cloveka == 'kámen' and tah_pocitace == 'nůžky' or tah_cloveka == 'nůžky'and tah_pocitace == 'papír' or tah_cloveka == 'papír' and tah_pocitace == 'kámen':
print('Vyhrála jsi!')
elif tah_cloveka == 'kámen' and tah_pocitace == 'papír'or tah_cloveka == 'papír' and tah_pocitace == 'nůžky' or tah_cloveka == 'nůžky' and tah_pocitace == 'kámen':
print('Počítač vyhrál.')
tah_cloveka = 'kámen'
tah_pocitace = 'papír'
if tah_cloveka == tah_pocitace:
print('Plichta.')
elif tah_cloveka == 'kámen' and tah_pocitace == 'nůžky' or tah_cloveka == 'nůžky'and tah_pocitace == 'papír' or tah_cloveka == 'papír' and tah_pocitace == 'kámen':
print('Vyhrála jsi!')
else:
print('Počítač vyhrál.')
from random import randrange
cislo = randrange(3)
if cislo == 0:
tah_pocitace = 'kámen'
elif cislo == 1:
tah_pocitace = 'nůžky'
else:
tah_pocitace = 'papír'
print("Tah počítace je:", tah_pocitace)
tah_hrace = input("Zvol si kámen, nůžky nebo papír: ")
Jen jedna z možností, jak by to mohlo vypadat.
from random import randrange
cislo = randrange(3)
if cislo == 0:
tah_pocitace = 'kámen'
elif cislo == 1:
tah_pocitace = 'nůžky'
else:
tah_pocitace = 'papír'
print("Tah počítace je:", tah_pocitace)
tah_hrace = input("Zvol si kámen, nůžky nebo papír: ")
if tah_hrace == tah_pocitace:
print('Plichta.')
elif tah_hrace == 'kámen' and tah_pocitace == 'nůžky' or tah_hrace == 'nůžky'and tah_pocitace == 'papír' or tah_hrace == 'papír' and tah_pocitace == 'kámen':
print('Vyhrála jsi!')
else:
print('Počítač vyhrál.')