Po vláknem a procesech přichází na řadu AsyncIO. AsyncIO je relativně nový způsob, jak v Pythonu psát konkurenční programy. Ano, správně, konkurenční programy — v tomto případě totiž zůstaneme jen s jedním vláknem a jedním procesem, ale i přes to budeme mít relativně hodně možností, jak naši aplikaci zrychlit.
Pojďme ale pěkně popořádku.
Servery typicky při zpracovávání požadavku stráví většinu času síťovou komunikací.
Proto se často spouští několik vláken nebo přímo procesů najednou, aby se mohl vytížit
procesor.
Při velkém množství vláken ale nastanou dva problémy.
První je, že vláken nemůže být neomezeně mnoho.
Každé vlákno potřebuje vlastní stack, tj. poměrně velkou část paměti; a počet vláken
bývá omezen i jinak (na Linuxu je globální limit počtu procesů, do kterého se počítají
i jednotlivá vlákna – viz cat /proc/sys/kernel/threads-max
).
Druhý problém je, že přepnutí z jednoho vlákna do druhého se může stát kdykoli.
Ověřit si, že je na to program připravený, je poměrně složité a na zajištění
správné funkčnosti je potřeba zamykání či jiné techniky. Ty bývají relativně
pomalé, a tak se jim programátoři snaží vyhnout.
A chyby vzniklé nesprávným ošetřením přepínání vláken bývají složité na odhalení
a vyřešení.
Vlákna jsou příklad preemptivního multitaskingu, kdy operační systém rozhoduje, kdy přepne z jednoho vlákna do druhého, a tuto změnu si prakticky vynutí. Jednotlivá vlákna se s tím musí vyrovnat. Alternativou je kooperativní multitasking, kdy se jednotlivé úlohy umí samy vzdát procesorového času, když např. čekají na síťovou komunikaci. Programátor tak ví, že dokud takto nepředá kontrolu ostatním úlohám, žádná jiná úloha mu pod rukama nemůže měnit stav procesu. Na druhou stranu je ale potřeba dostatečně často kontrolu předávat, aby se všechny úlohy dostaly ke slovu. Tuto techniku tak nemůže používat operační systém, pod kterým můžou běžet i špatně napsané programy. V rámci jednoho procesu se to ale dá s úspěchem využít.
V Pythonu existovala a existuje řada knihoven, které nám umožňují „dělat více
věcí zároveň“.
Pro preemptivní multitasking jsou tu threading
, tedy podpora pro vlákna,
a multiprocessing
, tedy způsob jak spustit nový pythonní proces,
ve kterém se provede určitá funkce
(přičemž vstup a výstup se předává serializovaný přes pipes).
Další knihovna, kterou lze z PyPI nainstalovat, je greenlet. Ta nám dává k dispozici tzv. mikro-vlákna, která se mezi sebou přepínají v rámci jednoho procesu. Na rozdíl od systémových vláken nepotřebují tolik paměti navíc, ale stále jde (alespoň z pohledu programátora) o preemptivní strategii: k přepnutí může dojít kdykoli, je tedy potřeba zamykat a složitě hledat málo časté chyby.
Byly vyvinuty i knihovny pro kooperativní přepínání, založené na tzv. futures. Nejznámější jsou Twisted a Tornado. Obě jsou relativně staré (2002, resp. 2009), ale stále populární.
Ačkoli byly Twisted, Tornado a podobné knihovny užitečné, měly zásadní problém v tom, že každá má jiné API. Vznikaly tak kolem nich ekosystémy vázané na konkrétní knihovnu: server napsaný pro Tornado se nedal použít pod Twisted a aplikace využívající Twisted nemohla využít knihovnu pro Tornado.
Jak to vyřešit?
Komiks xkcd, © Randall Munroe, CC-BY-NC
Podobně jako přístup k různým SQL databázím je v Pythonu standardizovaný
(knihovny pro SQLite, Postgres, MySQL atd. všechny podporují API definované
v PEP 249) nebo je standardizované API webových serverů (WSGI, PEP 3333),
tak vzniklo standardizované API pro kooperativní multitasking.
Toto API je definováno v PEP 3156 a jeho referenční implementace, asyncio
,
je ve standardní knihovně Pythonu.
(Ne že by to zabránilo vzniku dalších asynchronních knihoven jako
Curio a Trio.
Ty ovšem spíš experimentují s novými paradigmaty a osvědčené principy se z nich
postupně dostávají do asyncio
.)
Interně je asyncio
postavené na konceptu futures inspirovaných Tornado/Twisted,
ale jeho „hlavní“ API je postavené na coroutines podobných generátorům.
Jak vypadá taková asynchronní funkce?
Definuje se pomocí async def
místo def
, a může používat příkaz await
.
Ukažme si to na příkladu:
import asyncio
async def count(name, interval):
"""Prints numbers from 0 in regular intervals"""
i = 0
while True:
print(name, 'counts', i)
await asyncio.sleep(interval)
i += 1
loop = asyncio.get_event_loop()
loop.run_until_complete(count('Counter', 1))
loop.close()
Co se tu děje?
Příkazem await asyncio.sleep(interval)
se asynchronní funkce pozastaví
(podobně jako generátor při yield
) a předá kontrolu knihovně asyncio
s informací že za daný čas by kontrolu chtěla zase zpátky.
Než daný interval uplyne, asyncio
může spouštět jiné úlohy;
po jeho uplynutí pozastavenou funkci „probudí“ a její algoritmus pokračuje dál.
Když žádné jiné úlohy neexistují, je pomalé počítání trochu nudné.
Zkuste proto spustit počítadla dvě.
(Detaily funkce ensure_future
a příkazu await task
vysvětlíme níže.)
import asyncio
async def count(name, interval):
...
async def run_two_counters():
fast_task = asyncio.ensure_future(count('Fast', 0.3))
slow_task = asyncio.ensure_future(count('Slow', 1))
await fast_task
await slow_task
loop = asyncio.get_event_loop()
loop.run_until_complete(run_two_counters())
loop.close()
Spouštění a ukončení – poslední tři řádky – je poněkud složité na zápis, ale typicky to v každém programu potřebujete napsat jen jednou.
V Pythonu verze 3.7 a vyšší lze ty tři poslední řádky nahradit jednodušším:
asyncio.run(run_two_counters())
V Pythonu verze 3.4 a nižší ještě neexistovala klíčová slova async
a
await
; asynchronní funkce byly implementovány jako generátory.
Ve starších verzích Pythonu bylo potřeba místo:
async def ...:
await ...
psát:
@asyncio.coroutine
def ...:
yield from ...
Starý způsob zatím funguje i v novějším Pythonu a dokonce se ještě někdy objeví i v dokumentaci. Od Pythonu 3.8 je ale deprecated.
Knihovna asyncio
nám dává k dispozici smyčku událostí, která se, podobně jako
pyglet.app.run
v Pygletu, stará o plánování jednotlivých úloh.
Smyček událostí může být více.
Tradiční způsob je, že každé vlákno může mít vlastní smyčku událostí,
kterou získáme pomocí asyncio.get_event_loop
a pak ji můžeme spustit dvěma
způsoby:
loop.run_forever()
spustí smyčku na tak dlouho, dokud jsou nějaké úlohy
naplánovány (to trochu odporuje názvu, ale většinou se nestává, že by se
úlohy „vyčerpaly“), neboloop.run_until_complete(task)
– tahle funkce skončí hned, jakmile je hotová
daná úloha, a vrátí její výsledek.Nakonec je smyčku potřeba uzavřít (loop.close()
), což např. dá použitým
knihovnám možnost korektně uzavřít zbylá síťová spojení.
Od Pythonu 3.7 můžete použít asyncio.run(task)
, což vytvoří novou
smyčku událostí, spustí v ní danou úlohu (pomocí run_until_complete
)
a zase ji zavře.
Chcete-li ji použít (a tedy psát kód jen pro Python 3.7+), používejte pak všude
místo ensure_future
funkci create_task
, která vás lépe ochrání před
těžko nalezitelnými chybami.
Smyčka událostí provádí úlohy a asynchronní funkce.
Asynchronní funkce se definují pomocí async def
a umožňují použít příkaz
(nebo operátor) await
, kterým se provádění funkce pozastaví a kontrola se
předá jiným úlohám do doby, než nastane nějaká událost (např. uplynul časový
intervaluj, jsou dostupná nová data ze socketu…).
Pozastavení funguje podobně jako yield
u generátoru.
Zavoláním asynchronní funkce dostaneme coroutine pozastavenou na začátku těla funkce:
>>> async def demo():
... print('Demo')
...
>>> coroutine = demo()
>>> coroutine
<coroutine object demo at 0x7fda8be22b90>
Naplánujeme-li provádění coroutine na smyčce událostí
(např. pomocí run_until_complete
), tělo funkce se začne vykonávat:
>>> loop = asyncio.get_event_loop()
>>> result = loop.run_until_complete(coroutine)
Demo
V rámci jedné coroutine pak lze provedení jiné coroutine naplánovat
a počkat na jejich skončení pomocí await
.
Jak run_until_complete
tak await
nám dají k dispozici návratovou hodnotu
příslušné asynchronní funkce.
import asyncio
async def add(a, b):
await asyncio.sleep(1) # schedule a "sleep" and wait for it to finish
return a + b
async def demo():
coroutine = add(2, 3)
result = await coroutine # schedule "add" and wait for it to finish
print('The result is:', result)
loop = asyncio.get_event_loop()
result = loop.run_until_complete(demo())
loop.close()
Nevýhoda čistých coroutines spočívá v tom, že na každé zavolání
takové funkce lze použít jen jeden await
.
Výsledek se nikam neukládá, jen se po skončení jednou předá.
Druhý await
pro stejné zavolání asynchronní funkce skončí s chybou.
Zkuste si to – v kódu výše přidejte další řádek s await coroutine
:
print('The result is:', (await coroutine))
Tenhle problém můžeme vyřešit tak, že asynchronní funkci „zabalíme“
jako úlohu, Task.
V Pythonu 3.7 se Task tvoří pomocí asyncio.create_task
;
pro kompatibilitu se staršími verzemi ale použijeme ekvivalentní
asyncio.ensure_future
.
Task se chová stejně jako coroutine – lze použít v await
nebo
run_until_complete
, ale navíc:
await
) aensure_future
.Druhou vlastnost je lepší ukázat na příkladu:
import asyncio
async def print_and_wait():
print('Async function starting')
await asyncio.sleep(0.5)
print('Async function done')
return 'result'
async def demo_coro():
coroutine = print_and_wait()
await asyncio.sleep(1)
print('Awaiting coroutine')
print(await coroutine) # schedule coroutine and wait for it to finish
async def demo_task():
task = asyncio.ensure_future(print_and_wait()) # schedule the task
await asyncio.sleep(1)
print('Awaiting task')
print(await task) # task is finished at this point; retreive its result
loop = asyncio.get_event_loop()
print('Coroutine:')
result = loop.run_until_complete(demo_coro())
print('Task:')
result = loop.run_until_complete(demo_task())
loop.close()
S pomocí asynchronních funkcí můžeme nad našimi programy přemýšlet tak,
jako by to byly „normální“ procedurálně zapsané algoritmy: máme jedno
„vlákno“, které se provádí od začátku do konce, jen na některých místech
(označených await
) se provádění přeruší a zatímco náš kód čeká na výsledek
nějaké operace, může se spustit jiný kus kódu.
Funkce, na které je takto potřeba čekat, bývají v dokumentaci patřičně
označeny (v síťovém programování je to většinou čtení ze socketů nebo inicializace
či ukončení serveru).
Pomocí ensure_future
a await
můžeme k tomu dělat něco navíc:
rozdělit běh našeho programu na víc úloh, které se budou vykonávat „souběžně“ –
například autor scraperu chce stáhnout několik stránek najednou
nebo server souběžně odpovídá na několik požadavků.
Tomuto rozdělení se říká fan-out.
Opačná operace je fan-in, kdy několik úloh opět spojíme do jedné.
Výše uvedený scraper může počkat, než jsou všechny stránky stažené –
třeba pomocí jednoho await
pro každý Task nebo asynchronní funkce
gather.
Poté může pokračovat zpracováním získaných dat.
Počkáním na úlohu (pomocí await
, gather
, run_until_complete
atp.)
získáte její návratovou hodnotu.
Ale na všechny úlohy, i na ty, které nic zajímavého nevrací, je důležité počkat.
Neuděláte-li to, bude asyncio
vypisovat varovné hlášky:
>>> import asyncio
>>> asyncio.sleep(1) # no await
>>> exit()
sys:1: RuntimeWarning: coroutine 'sleep' was never awaited
Toto varování nikdy neignorujte. Kdyby váš program nedělal co má, spolu s varováním byste ignorovali výjimky v této coroutine.
Až budete používat některé „asynchronní“ knihovny, setkáte se pravděpodobně se dvěma
novými konstrukcemi: async for
a async with
.
Fungují jako jejich „ne-async
“ varianty, jen na začátku a konci každé iterace (resp.
na začátku a konci bloku) můžou přerušit vykonávání funkce – podobně jako await
.
Typický příklad je u databází: začátek a konec transakce i získávání jednotlivých řádků pravděpodobně potřebují komunikaci po síti, takže hypotetická databázová knihovna by se mohla používat nějak takto:
async with database.transaction_context():
await database.execute('UPDATE ...')
async for row in (await database.execute('SELECT ...')):
handle(row)
Výše popsané principy si ukážeme na praktickém příkladu. Knihovna aiohttp
je
navržena tak, aby nám umožnila komunikaci přes HTTP protokol s využitím všech
možností asyncio
a my ji porovnáme se známou knihovnou requests
.
Zde je k dispozici hezká sbírka knihoven implementující asynchronní komunikaci pro mnoho různých protokolů a databází.
Mějme jednoduchý program, který provede celkem 10 HTTP požadavků, jejichž vyřízení bude trvat různě dlouhou dobu. Server httpbin.org je k takovým hrátkám ideální, protože nám umožňuje do značné míry ovlivnit jeho chování.
import requests
from random import shuffle
seconds = [1] * 3 + [2] * 3 + [3] * 3 + [4]
shuffle(seconds)
def fetch(session, index, delay):
response = session.get(f"https://httpbin.org/delay/{delay}")
html = response.text
print(index, delay, response.status_code)
def main():
with requests.Session() as session:
for index, delay in enumerate(seconds):
fetch(session, index, delay)
main()
Z celkem deseti požadavků budou po třech trvat jednu, dvě nebo tři vteřiny a poslední pak
zabere vteřiny čtyři. Hlavní funkce nám vytvoří jednu společnou Session
a zavolá desetkrát
funkci fetch
, která se postará o samotný HTTP požadavek a výpis informací.
Výsledek je následující:
0 3 200
1 1 200
2 1 200
3 2 200
4 3 200
5 1 200
6 4 200
7 3 200
8 2 200
9 2 200
I když některé požadavky trvají jen jednu vteřinu, provedou se všechny sekvenčně bez ohledu na svou časovou náročnost. Celkový čas čekání na odpovědi testovacího serveru je 22 s a celkový běh ukázkového programu je pak ještě o nějakou tu vteřinu delší.
Následuje implementace stejného problému s využitím asyncio
a aiohttp
:
import aiohttp
import asyncio
from random import shuffle
seconds = [1] * 3 + [2] * 3 + [3] * 3 + [4]
shuffle(seconds)
async def fetch(session, index, delay):
async with session.get(f"https://httpbin.org/delay/{delay}") as response:
html = await response.text()
print(index, delay, response.status)
async def main():
async with aiohttp.ClientSession() as session:
tasks = []
for index, delay in enumerate(seconds):
tasks.append(asyncio.create_task(fetch(session, index, delay)))
await asyncio.gather(*tasks)
asyncio.run(main())
Základ je stejný, jen je tam navíc trochu async
a await
. Opět máme jednu ClientSession
pro všechny požadavky a jednu hlavní asynchronní funkci, která se stará o všechny ostatní. V tomto
příkladu nám funkce main
naplánuje jednotlivé požadavky jako samostatné úlohy a na konci počká
na jejich dokončení.
Jednotlivé async with
nám zajistí nejen to, že provádění požadavků je asynchronní
a tedy je možné v tomto okamžiku předat kontrolu jiné úloze, ale také to, že bude vše po provedení požadavku
resp. ukončení práce s ClientSession
správně ukončeno.
Zajímavý je i rozdíl v získávání obsahu odpovědi od serveru. requests
v rámci volání metody get
provede stažení hlaviček i obsahu odpovědi a její dekódování — vše najednou. aiohttp
stáhne v rámci volání get
jen
hlavičky odpovědi od serveru a stažení obsahu odpovědi je zcela samostatná asynchronní operace.
Výstup asynchronního programu je následující:
3 1 200
0 1 200
7 1 200
2 2 200
9 2 200
1 2 200
4 3 200
8 3 200
5 3 200
6 4 200
Jednotlivé požadavky jsou samostatné úlohy a tak je jejich zpracování závislé jen na rychlosti odpovědi od serveru. Celkem se v jednotlivých požadavcích dohromady čekalo na odpovědi od serveru stejných 22 vteřin, ale celkový běh programu skončil za méně než 5 vteřin.
Obsáhlejší popis a další příklady naleznete samozřejmě v dokumentaci.
Nakonec několik tipů, o kterých je dobré vědět.
V asyncio
najdeme synchronizační mechanismy známé z vláknového programování, např.
Lock
a Semaphore
– viz dokumentace.
Musíme-li použít blokující funkci, která např. komunikuje po síti bez await
a která by
tedy zablokovala i všechny ostatní úlohy, můžeme použít
loop.run_in_executor()
, a tím danou funkci zavolat ve vlákně nebo podprocesu, ale výsledek zpřístupnit
jako objekt, na který lze počkat pomocí await
.
Použití je opět popsáno v dokumentaci.
Občas vás při programování s asyncio
zaskočí zrádná chyba.
V takových případech je dobré zapnout debug režim pomocí proměnné prostředí PYTHONASYNCIODEBUG=1
.
V tomto režimu asyncio
upozorňuje na časté chyby, do některých chybových výpisů přidává informaci o tom,
kde aktuální Task
vznikl, apod.
Více informací je zase v dokumentaci.
Jak bylo zmíněno na začátku, hlavní cíl asyncio
je definovat společné rozhraní
pro různé asynchronní knihovny, aby bylo možné např. kombinovat knihovny pro
Tornado se smyčkou událostí v Twisted.
Samotné asyncio
je jen jedna z mnoha implementací tohoto rozhraní.
Zajímavá je například knihovna [uvloop], která je asi 2-4× rychlejší než asyncio
(ale má závislosti, které se pro součást standardní knihovny nehodí).
Další zajímavá implementace je [Quamash], která pod standardním asyncio
API používá
smyčku událostí z Qt.
Umožňuje tak efektivně zpracovávat Qt události zároveň s asynchronními funkcemi
známými z asyncio
.