Než se dnes začneme zabývat třídami, podíváme na objekty.
Co pro programátory znamená slovo objekt?
V Pythonu je to jednoduché – každá hodnota (tj. něco, co můžeš uložit do proměnné, vrátit z funkce nebo třeba seznamu) je objekt. Některé jazyky (třeba Javascript, C++ nebo Java) mají i jiné hodnoty než objekty, v některých jazycích (třeba v C) objekty vůbec nejsou. Ale v Pythonu mezi hodnotou a objektem není rozdíl, takže je na jednu stranu trošku složitější pochopit, v čem spočívá ta „objektovitost“, ale na druhou stranu to zase není potřeba vědět do detailů.
Základní vlastnost objektů je to, že obsahují jak data
(informace), tak chování – instrukce nebo metody,
které s těmito daty pracují.
Třeba řetězce v Pythonu obsahují jak informace
(nějakou sekvenci znaků), tak užitečné metody jako
upper
nebo count
.
Kdyby řetězce nebyly objekty, musel by Python mít
spoustu funkcí jako str_upper
a str_count
.
Objekty spojují data a funkčnost dohromady.
Možná namítneš, že třeba len
je funkce.
Je to tak, Python není „stoprocentně“ objektový jazyk.
Funkce len
ale funguje i na
objektech, které s řetězci nemají nic společného.
Data každého objektu jsou specifická pro konkrétní
objekt ("abc"
obsahuje jiné znaky než
"def"
), ale funkčnost – metody – bývají
společné pro všechny objekty daného typu.
Třeba řetězcová metoda count()
by se dala
napsat zhruba jako:
def count(input_string, character):
quantity = 0
for c in input_string:
if c == character:
quantity = quantity + 1
return quantity
… a ačkoliv bude vracet jinou hodnotu pro každý řetězec, samotná metoda je společná všem řetězcům.
Tohle společné chování určuje typ (angl. type) neboli třída (angl. class) daného objektu.
V historických verzích Pythonu byl rozdíl mezi „typem“ a „třídou“, ale dnes už jsou to synonyma.
Typ objektu umí zjistit funkce type
:
>>> type(0)
<class 'int'>
>>> type(True)
<class 'bool'>
>>> type("abc")
<class 'str'>
>>> with open('file.txt') as f:
... type(f)
...
<class '_io.TextIOWrapper'>
Takže type
vrací nějaké třídy.
A co je to třída? Popis, jak se chovají všechny objekty
daného typu.
Většinu tříd jde navíc v Pythonu zavolat, jako by to byly funkce, a vytvořit tak nový objekt dané třídy:
>>> class_of_strings = type("abc")
>>> class_of_strings(8)
'8'
>>> class_of_strings([1, 2, 3])
'[1, 2, 3]'
Chová se to stejně jako funkce str
! Není to podivné?
Tady se musím omluvit:
materiály k funkcím
tak trochu lhaly. Funkce str
, int
, float
apod. totiž vůbec
nejsou funkce – jsou to právě třídy.
>>> str
<class 'str'>
>>> type('abcdefgh')
<class 'str'>
>>> type('abcdefgh') == str
True
Ale dají se, podobně jako funkce, zavolat. Třída tedy většinou obsahuje nejen „popis“, jak se objekty daného typu budou chovat, ale umí i objekty daného typu vytvořit.
A proč najednou tolik informací o třídách? Protože si zkusíme napsat třídu vlastní.
Třídu se hodí napsat, když plánuješ mít ve svém programu více objektů s podobným chováním. Třeba karetní hra by mohla mít třídu Karta, webová aplikace třídu Uživatel, tabulkový procesor třídu Řádek.
My teď potřebujeme napsat program o zvířátkách. Začni tím, že napíšeš třídu pro koťátka, která umí mňoukat:
class Kitten:
def meow(self):
print("Meow!")
Tak jako se funkce definují pomocí def
,
třídy mají klíčové slovo class
,
za které napíšeš jméno třídy, dvojtečku,
a pak odsazené tělo třídy.
Podobně jako def
dělá funkce, příkaz
class
udělá novou třídu a přiřadí ji
do proměnné daného jména (tady Kitten
).
Třídy se tradičně pojmenovávají s velkým písmenem, aby se nepletly s „normálními“ hodnotami.
Základní třídy (str
, int
atd.)
velká písmena nemají, a to hlavně z historických
důvodů – původně to byly opravdu funkce.
V těle třídy můžeš definovat metody, které vypadají
úplně jako funkce – jen mají první argument self
.
Ten si ale vysvětlíme později – zamňoukání má přednost:
# Vytvoření konkrétního objektu
kitten = Kitten()
# Volání metody
kitten.meow()
V tomhle příkladu si dej pozor na velikost písmen:
Kitten
(s velkým K) je třída – popis, jak
se koťátka chovají. kitten
(s malým k)
je konkrétní objekt (angl. instance) té třídy:
hodnota, která reprezentuje kotě.
Onen konkrétní objekt vytvoříme zavoláním třídy,
stejně jako zavoláním str()
se dá vytvořit
konkrétní řetězec.
Meow!
Objekty vytvořené z „vlastních“ tříd mají jednu
vlastnost, kterou třídy jako str
nedovolují: možnost si definovat vlastní
atributy – informace, které se uloží k danému
objektu.
Atributy se označují tak, že mezi hodnotu a jméno
jejího atributu napíšeš tečku:
mourek = Kitten()
mourek.name = 'Mourek'
micka = Kitten()
micka.name = 'Micka'
print(mourek.name)
print(micka.name)
Na začátku jsme si řekly, že objekty spojují chování a data. Chování je definováno ve třídě, data se schovávají právě v atributech jednotlivých objektů. Podle atributů jako jméno můžeš jednotlivá koťátka rozlišit.
Asi sis všimla, že tečkou se dostaneš jak k metodám převzaným z třídy, tak k atributům specifickým pro konkrétní objekt. Co se stane, když má atribut stejné jméno jako metoda z třídy? Vyzkoušej si to:
micka = Kitten()
micka.meow = 12345
micka.meow()
self
A teď se na chvíli vrátíme k metodám,
konkrétně k parametru self
.
Každá metoda má přístup ke konkrétnímu objektu, na
kterém pracuje, právě přes argument self
.
Teď, když máš koťátka pojmenovaná,
můžeš pomocí self
rozjet dialog:
class Kitten:
def meow(self):
print("{}: Meow!".format(self.name))
mourek = Kitten()
mourek.name = 'Mourek'
micka = Kitten()
micka.name = 'Micka'
mourek.meow()
micka.meow()
Co se stalo? Výraz mourek.meow
udělá metodu, která, když ji zavoláš,
předá objekt mourek
jako první argument
funkce meow
.
Tohle je to, čím se metoda liší od normální funkce: metoda si „pamatuje“ objekt, na kterém pracuje.
A takový první argument, který obsahuje konkrétní
objekt právě definované třídy, se tradičně pojmenovává self
.
(Když ho pojmenuješ jinak, ostatní programátoři se na tebe budou koukat hodně
divně.)
A může taková metoda brát víc než jeden argument?
Může – self
se doplní na první místo,
a zbytek argumentů se vezme z volání metody.
def eat(self, food):
print("{}: Meow meow! I like {}!".format(self.name, food))
mourek = Kitten()
mourek.name = 'Mourek'
mourek.eat('fish')
__init__
A když jsme u argumentů, je ještě jedno místo,
kde můžeš třídě poslat argumenty: když vytváříš
nový objekt (voláním třídy).
Dá se tak hezky vyřešit problém, který možná vidíš
v předchozím kódu: aktuálně každé koťátko potřebuje,
aby se mu po vytvoření nastavilo jméno, jinak
metoda meow
nebude fungovat.
Třída se ale dá udělat i tak, že půjde jméno nastavit
už při vytváření, takhle:
mourek = Kitten(name='Mourek')
Na tohle používá Python metodu,
která se jmenuje __init__
(dvě podtržítka,
init
, dvě podtržítka).
To „opodtržítkování“ znamená, že tohle jméno je nějakým způsobem speciální.
Metoda __init__
se totiž zavolá
automaticky, když se vytvoří nový objekt.
Dá se tedy napsat:
class Kitten:
def __init__(self, name):
self.name = name
def meow(self):
print("{}: Meow!".format(self.name))
def eat(self, food):
print("{}: Meow meow! I like {}!".format(self.name, food))
mourek = Kitten('Mourek')
mourek.meow()
A teď už není možnost, jak vytvořit koťátko bez jména,
takže meow
bude vždycky fungovat.
Podobných „opodtržítkovaných“ metod je víc,
třeba __str__
se volá, když je potřeba
převést objekt na řetězec:
class Kitten:
def __init__(self, name):
self.name = name
def __str__(self):
return '<Kitten named {}>'.format(self.name)
def meow(self):
print("{}: Meow!".format(self.name))
def eat(self, food):
print("{}: Meow meow! I like {}!".format(self.name, food))
mourek = Kitten('Mourek')
print(mourek)
Teď, když už umíš dělat koťátka, zkus vytvořit třídu pro kočku.
meow
.is_alive
.lose_life
.eat
, která bere 1 argument -
nějaké konkrétní jídlo (řetězec). Pokud je toto jídlo "fish"
, kočce se obnoví
jeden život (pokud teda už není mrtvá, nebo nemá maximální počet životů).A to je o samotných třídách zatím vše. Příště si něco řekneme o dědičnosti. A o štěňátkách.