Najdi chyby, nejasnosti či nepřesnosti v tomto kódu:
zvirata = [ "pes", "kočka", "králík", "had", "ježek"]
znak = "k"
def pismeno(jmeno):
for i in range(5):
if znak in jmeno[i][0]:
print(jmeno[i])
return
pismeno(zvirata)
Takto by to mohlo vypadat přehlednější a pochopitelnější
zvirata = [ "pes", "kočka", "králík", "had", "ježek"]
def s_prvnim_pismenem(seznam_zvirat, pismeno):
for zvire in seznam_zvirat:
if zvire.startswith(pismeno):
print(zvire)
s_prvnim_pismenem(zvirata, 'k')
Další podobná funkce:
def kratke(jmeno = zvirata):
for i in range(len(jmeno)):
if len(jmeno[i]) < 5:
print(jmeno[i])
else:
print(end = "")
return jmeno
kratke(zvirata)
A její přehlednější varianta:
def kratke(seznam_zvirat):
for jmeno in seznam_zvirat:
if len(jmeno) < 5:
print(jmeno)
kratke(zvirata)
Je možné tuto funkci zkrátit a zjednodušit?
def overeni(seznam):
"ověří, zda je zadané slovo v seznamu a vrátí True/False"
otazka = input("Zadej název zvířete, jež chceš ověřit: ")
if otazka in seznam:
return True
else:
return False
Ano, je to možné
def overeni(seznam):
"ověří, zda je zadané slovo v seznamu a vrátí True/False"
otazka = input("Zadej název zvířete, jež chceš ověřit: ")
return otazka in seznam
with open("static/basnicka.txt", encoding="utf-8") as soubor_s_basnickou:
basnicka = soubor_s_basnickou.read()
seznam_versu = basnicka.split("\n") # Rozdělí básničku na jednotlivé verše (řádky) [seznam]
seznam_versu.reverse() # Obrátí pořadí veršů v seznamu
obracena_basnicka = "\n".join(seznam_versu) # Složí zpět seznam na řetězec a mezi verše vloží \n
print(obracena_basnicka)
with open("static/basnicka.txt", encoding="utf-8") as soubor_s_basnickou:
seznam_versu = soubor_s_basnickou.readlines()
for vers in seznam_versu[::-1]:
print(vers, end="")
with open("static/basnicka.txt", encoding="utf-8") as soubor_s_basnickou:
basnicka = soubor_s_basnickou.read()
seznam_versu = basnicka.split("\n") # Rozdělí básničku na jednotlivé verše (řádky) [seznam]
nova_basnicka = [] # Seznam pro novou básničku, která obrácením pořadí slov vznikne
for vers in seznam_versu: # Pro každý verš v originální básničce
slova = vers.split() # Rozdělí verš na slova [seznam]
slova.reverse() # Obrátí pořádí slov
novy_vers = " ".join(slova) # Spojí obrázená slova zpět do řetězce
nova_basnicka.append(novy_vers) # Přidá nový verš do nové básničky
obracena_basnicka = "\n".join(nova_basnicka) # Složí zpět seznam na řetězec a mezi verše vloží \n
print(obracena_basnicka)
with open("static/basnicka.txt", encoding="utf-8") as soubor_s_basnickou:
seznam_versu = soubor_s_basnickou.readlines()
for i, vers in enumerate(seznam_versu):
slova = vers.split()
slova.reverse()
seznam_versu[i] = " ".join(slova)
print("\n".join(seznam_versu))
with open("static/basnicka.txt", encoding="utf-8") as soubor_s_basnickou:
basnicka = soubor_s_basnickou.read()
seznam_slok = basnicka.split("\n\n") # Rozdělí básničku na jednotlivé sloky [seznam]
seznam_slok.reverse()
basnicka = "\n".join(seznam_slok)
print(basnicka)
from random import shuffle
with open("static/basnicka.txt", encoding="utf-8") as soubor_s_basnickou:
seznam_versu = soubor_s_basnickou.readlines()
for i, vers in enumerate(seznam_versu):
slova = vers.split()
shuffle(slova)
seznam_versu[i] = " ".join(slova)
print("\n".join(seznam_versu))
Takto použitá funkce situaci spíše komplikuje, než aby něčemu pomohla.
zvirata = ['had', 'andulka', 'pes', 'kočka', 'králík']
dvojice = []
vysledek = []
def razeni_had(seznam1, seznam2, seznam3):
'''seřadí výchozí seznam1 podle abecedy, ale bude ignorovat první písmeno'''
for slovo in seznam1:
seznam2.append([slovo[1:], slovo])
seznam2.sort()
for item in seznam2:
seznam3.append(item[1])
seznam3
razeni_had(zvirata, dvojice, vysledek)
print(vysledek)
Co se asi stane, když takovou funkci zavoláme vícekrát?
zvirata = ['had', 'andulka', 'pes', 'kočka', 'králík']
dvojice = []
vysledek = []
def razeni_had(seznam1, seznam2, seznam3):
'''seřadí výchozí seznam1 podle abecedy, ale bude ignorovat první písmeno'''
for slovo in seznam1:
seznam2.append([slovo[1:], slovo])
seznam2.sort()
for item in seznam2:
seznam3.append(item[1])
seznam3
razeni_had(zvirata, dvojice, vysledek)
print(vysledek)
razeni_had(zvirata, dvojice, vysledek)
print(vysledek)
Nejsnazší je funkci prostě spustit s různými argumenty a podívat se, zda dělá to, co by dělat měla.
def absolutni_soucet(a, b):
if a < 0:
a = -a
if b < 0:
b = -b
return a + b
print(absolutni_soucet(1, 2))
print(absolutni_soucet(100, 200))
print(absolutni_soucet(-1, -2))
print(absolutni_soucet(-1, 2))
print(absolutni_soucet(100, -2))
Jedná se o zápis s Pythonu s jehož pomocí se dají jednoduše vytvářet seznamy.
seznam_mocnin = []
for x in range(10):
seznam_mocnin.append(x ** 2)
seznam_mocnin
[x for x in range(10)]
[x**2 for x in range(10)]
[x**2 for x in range(10) if x % 2 == 0]
[(x, x**2) for x in range(10)]
[[y for y in range(3)] for x in range(10)]
def vytvor_tabulku():
zap_tabulka = []
for rada_x in '.', '.', '.', '.', '.', '.', '.', '.', '.', '.':
radek = []
for rada_y in '.', '.', '.', '.', '.', '.', '.', '.', '.', '.':
radek.append(rada_y)
zap_tabulka.append(radek)
return zap_tabulka
def vytvor_prazdne_herni_pole(r,s):
seznam_radku = []
for a in range(r):
radek = ["."]
for b in range(s-1):
radek.append(".")
seznam_radku.append(radek)
return seznam_radku
def vytvor_tabulku(velikost):
seznam_radku = []
for a in range(velikost):
radek = []
for b in range(velikost):
radek.append(".")
seznam_radku.append(radek)
return seznam_radku
def vytvor_tabulku(velikost):
seznam_radku = []
for a in range(velikost):
radek = ["."] * velikost
seznam_radku.append(radek)
return seznam_radku
def vytvor_tabulku(velikost):
tabulka = []
for x in range(velikost):
radek = ['.' for x in range(velikost)]
tabulka.append(radek)
return tabulka
def vytvor_tabulku(velikost):
return [list('.' * velikost) for x in range(velikost)]
def velikost_hraciho_pole():
"""Zjistí od uživatele rozumnou velikost herního pole"""
while True:
odpoved = input('Zadej velikost pole pro hada: ')
try:
velikost = int(odpoved)
except ValueError:
print('Velikost musí být celé číslo')
else:
if velikost > 5:
break
else:
print('Pole musí být rozumně veliké!')
return velikost
def vykresli_mapu(velikost, had, ovoce):
"""Vykreslí herní mapu s ovocem a hadem na správných místech"""
for x in range(velikost):
for y in range(velikost):
if (x, y) in had:
print('X', end=' ')
elif (x, y) in ovoce:
print('?', end=' ')
else:
print('.', end=' ')
print()
def posun(velikost, had, ovoce):
"""Posune hada v určitém směru a zajistí jeho prodloužení při snězení jídla"""
while True:
smer = input('Zadej smer posunu [s, j, v, z]: ')
smer = smer.lower().strip()
if smer not in ('s', 'j', 'v', 'z'):
print('Nekorektni smer!')
else:
break
hlava = had[-1]
x, y = hlava
if smer == 's':
nova_hlava = x-1, y
elif smer == 'j':
nova_hlava = x+1, y
elif smer == 'v':
nova_hlava = x, y+1
elif smer == 'z':
nova_hlava = x, y-1
if nova_hlava in had:
raise ValueError('GAME OVER! Narazil si sam do sebe')
x, y = nova_hlava
if x < 0 or x > velikost-1 or y < 0 or y > velikost-1:
raise ValueError('GAME OVER! Vyjel si mimo herni pole')
if nova_hlava in ovoce:
ovoce.remove(nova_hlava)
else:
del had[0]
had.append(nova_hlava)
return True
from random import randrange
def pridej_ovoce(velikost, had, ovoce):
"""Přidá další ovoce na herní plochu mimo souřadnice hada"""
ovoce.append((randrange(0, velikost), randrange(0, velikost)))
while ovoce[-1] in had:
del ovoce[-1]
ovoce.append((randrange(0, velikost), randrange(0, velikost)))
def hra():
"""Hlavní části hry spojeny ve finální celek"""
velikost = velikost_hraciho_pole()
had = [(0, 0), (0, 1), (0, 2)]
ovoce = []
pridej_ovoce(velikost, had, ovoce)
vykresli_mapu(velikost, had, ovoce)
while posun(velikost, had, ovoce):
vykresli_mapu(velikost, had, ovoce)
if not ovoce:
pridej_ovoce(velikost, had, ovoce)
hra()
Jde o techniku řešení problému, při které se svůj problém snažíte vysvětlit někomu (nebo v případě gumové kachny něčemu), kdo programování nemusí vůbec rozumět. Když řešenou problematiku a vaše současné řešení popisujete nahlas, uvědomíte si, co váš program aktuálně dělá a co by dělat měl, což zpravidla vede k vyřešení problému.