Nauč se Python > Kurzy > Začátečnický kurz Pyladies > Cykly > Želva a cykly

🐍 🐢

V této lekci si vyzkoušíš želví kreslení.

Pusť Python v interaktivním módu (bez souboru .py).

$ python

>>>

(Znaky > a $ píše počítač, ne ty. Na Windows bude místo $ znak > a před $ nebo > může být ještě něco dalšího.)

Pak napiš:

from turtle import forward

forward(50)

Ukáže se okýnko se šipkou, které nezavírej. Dej ho tak, abys viděla i příkazovou řádku i nové okýnko.

A kde je ta želva?

Želva je převlečená za šipku. Ale dá se odmaskovat:

from turtle import shape

shape('turtle')

Otáčení

Želva se umí otáčet a lézt po papíře. Na ocase má připevněný štětec, kterým kreslí čáru.

from turtle import left, right

forward(50)
left(60)
forward(50)
right(60)
forward(50)

Zkus chvíli dávat želvě příkazy. Když se ti něco nelíbí, můžeš buď zavřít kreslící okno, nebo naimportovat a použít funkci clear().

Želví program

Interaktivní mód je skvělý na hraní, ale teď přejdeme zase na soubory.

Vytvoř si soubor ~/pyladies/03/zelva.py.

Adresář ~/pyladies se u tebe může jmenovat jinak – viz instalace Pythonu.

Jestli chceš pro soubor použít jiné jméno, můžeš, ale nepojmenovávej ho turtle.py.

Do souboru napiš příkazy na nakreslení obrázku a na konec zavolej funkci exitonclick (importovanou z modulu turtle).

Otázka

Co dělá funkce exitonclick?

Až to budeš mít hotové, zkusíme začít kreslit obrázky:

Čtverec

Nakresli čtverec.

Želví čtverec

Čtverec má čtyři rovné strany a čtyři rohy po 90°.

Řešení

Obdélník

Nakresli obdélník.

Zkus zařídit, aby se po nakreslení „dívala” želva doprava (tak jako na začátku).

Želví obdélník

Řešení

Tři čtverce

Nakresli tři čtverce, každý otočený třeba o 20°.

Tři želví čtverce

Řešení

Jde to líp?

Tolik kódu! Tohle musí jít nějak zjednodušit!

Jde. Pojďme se naučit příkaz for.

Opakování

Zkus co dělá následující program. Ulož ho třeba do ~/pyladies/03/cyklus.py

for cislo in range(5):
    print(cislo)

for pozdrav in 'Ahoj', 'Hello', 'Hola', 'Hei', 'SYN':
    print(pozdrav + '!')

Co dělá příkaz for?

Řešení

Přepisování proměnných

Zkus popsat, jak pracuje následující program.

soucet = 0

for cislo in 8, 45, 9, 21:
    soucet = soucet + cislo

print(soucet)

Řešení

Čtverec

A znovu ke kreslení, tentokrát s použitím cyklů.

Nakresli čtverec.

V programu použij forward jen dvakrát: jednou v importu, jednou jako volání.

Želví čtverec

Řešení

Přerušovaná čára

Funkce penup a pendown z modulu turtle řeknou želvě, aby přestala, resp. začala kreslit.

Zkus nakreslit přerušovanou čáru.

Želva a přerušovaná čára

Řešení

Pak zkus zařídit, aby jednotlivé čárky byly postupně větší a větší.

Želva a přerušovaná čára

Nápověda

Co přesně dělá příkaz for? Dá se využít proměnná, kterou nastavuje?

Řešení

Tři čtverce

Nakonec nakresli 3 čtverce, každý otočený o 20°. Tentokrát už víš, jak to dělat chytře: opakuj pomocí příkazu for, ne kopírováním kódu.

Tři želví čtverce

Řešení

Úkol navíc

Máš-li hotovo, zkus nakreslit schody:

Želví schody

A máš-li i schody, zkus nakreslit těchto šest (nebo sedm?) šestiúhelníků:

Želví plástev


Toto je stránka lekce z kurzu, který probíhá nebo proběhl naživo s instruktorem. Přejít na stejnou lekci v kurzu pro samouky.